|
|
|
Hoe de film Maria tot stand kwam
|
|
|
Deze gedachte is voor veel mensen herkenbaar: je zit in een voetbalstadion of te midden van een andere grote mensenmassa, en je denkt: als ik nou van iedereen een gulden kreeg, dan......
Peter Jan Rens vertaalde deze gedachte naar een uniek filmfinancieringsplan.
Onder het motto 'Betaal nu, kijk later' zet hij op 10 december 1983 een advertentie in De Volkskrant en De Telegraaf. Hierin roept hij de lezers op een tientje over te maken in ruil voor een deelnamecoupon, waarmee de film in de bioscoop kan worden bekeken. Driehonderd deelnamecouponhouders zullen worden uitgenodigd de premiere van de film bij te wonen, en een aantal mag figureren in de film.
De reacties zijn overweldigend, niet alleen van de lezers maar ook van de media. Peter Jan wordt uitgenodigd bij Sonja Barend om zijn project toe te lichten.
Het verhaal dat hij wil verfilmen gaat over Maria, een oude dame in een verpleeghuis. In een vertrouwelijk gesprek met haar jeugdige verpleger kijkt ze terug naar een liefdesrelatie in het Italië van de jaren twintig.
Een van de tientjesleden is oud-actrice en reumapatiente Jeanne Marleau. Ze is zeer enthousiast over het idee en werft veel medestanders. Peter Jan komt met haar in contact en vraagt haar de hoofdrol in zijn film te spelen.
Met dit nieuws zit hij ruim een maand later weer bij Sonja, samen met 'de oude Maria'. Naast mededelingen over het verloop van de actie wordt een oproep gedaan om te solliciteren naar de rol van 'de jonge Maria'. Hierop komen 850 brieven binnen. Na een uitvoerige selectie wordt de 18-jarige Liesbeth Sjollema uitverkoren.
vervolg op de volgende bladzij
|
|
|
|
|