|
|
|
Lotto's Woordwinner
|
|
|
Omdat er problemen zijn met de formatrechten van Vijf tegen Vijf moet er in 1998 voor RTL 4 een ander spelprogramma komen waarin ook de Lottotrekking plaats zal vinden.
Formeel is Peter Jan dan niet meer onder contract bij RTL 4 en zijn er onderhandelingen gaande over een overstap naar SBS 6.
Endemol komt in allerijl met het nieuwe format Woordwinner. Het lukt RTL 4 en Endemol niet een andere presentator te vinden die zich zo snel kan inwerken in een nieuw spelprogramma, dus wordt Peter Jan gevraagd. Omdat de onderhandelingen met SBS 6 ook niet echt vorderen besluit hij terug te keren bij RTL 4.
Het spel wordt gespeeld met twee teams van ieder 3 personen en bestaat uit 5 rondes.
Het team dat een ronde wint, krijgt 1000 gulden in zijn spaarpot voor de finale. Bij een gelijke stand in een ronde krijgen beide teams 500 gulden. In de rondes kun je punten scoren. Het team met de meeste punten gaat naar de finale, en kan daarin zijn spaarpotje verdubbelen. Wie perfect speelt, kan dus 10.000 gulden verdienen.
Eerste Ronde: Het Alfabetspel
Het alfabet bestaat in dit geval uit 23 letters: de Q, de X en de Y doen niet mee.
Peter Jan noemt een onderwerp, b.v.: 'meisjesnaam'. De eerste speler van team A begint met een meisjesnaam met een A (Ans). Elk volgend antwoord moet beginnen met de volgende letter uit het alfabet. Weet een speler geen antwoord of wordt er een fout antwoord gegeven, dan mag de tegenpartij verder gaan. Het team dat het laatste antwoord geeft, dus het antwoord dat begint met een Z (Zoë), heeft de ronde gewonnen en krijgt 1 punt.
Tweede Ronde: Trefwoord
Peter Jan noemt een onderwerp, b.v. "meisjesnaam" en een letter, b.v. S.
De spelers van Team A schrijven ieder een meisjesnaam met een S op waarvan ze denken dat team B die moeilijk zal raden. Iedere speler van team B krijgt nu 20 sec. om te proberen de trefwoorden te raden. Als de eerste speler van team B een trefwoord binnen de 20 sec. raadt, krijgt de tweede speler van team B de resterende seconden erbij. Ieder team heeft dus 1 minuut zuivere speeltijd.
Voor ieder geraden trefwoord krijgt het team een punt. Als een team een fout trefwoord opschrijft gaat er een punt naar de tegenpartij.
Uiteraard wordt de procedure twee keer doorlopen zodat ieder team een keer raadt en een keer schrijft.
Derde Ronde: Drukknopspel
Peter Jan noemt een onderwerp, b.v. "meisjesnaam" en een letter, b.v. A.
Dan moeten er drie antwoorden worden gegeven:
- een meisjesnaam die begint met een A (Ans)
- een meisjesnaam die eindigt op een A (Diana)
- een meisjesnaam die begint en eindigt met een A (Anja)
volgende bladzij
|
|
|
|